-
Zadzwoń
+48 781 470 153
-
Email
biuro@rend.pl
Łożyska przemysłowe są prostymi elementami maszyn, ale mają kluczowe znaczenie dla aplikacji ruchu. Zadaniem łożyska jest zmniejszenie sił tarcia między dwiema ruchomymi częściami poprzez zapewnienie powierzchni, na której można się toczyć, a nie przesuwać. Jeśli coś się skręca, obraca lub porusza, prawdopodobnie posiada łożysko. Łożysko składa się z gładkich rolek lub metalowych kulek oraz gładkich powierzchni wewnętrznych i zewnętrznych, zwanych bieżniami, po których toczą się rolki lub kulki. Te rolki lub kulki działają jako nośnik ładunku dla urządzenia, umożliwiając mu swobodne obracanie się.
Łożyska to zespoły mechaniczne składające się z elementów tocznych oraz bieżni wewnętrznych i zewnętrznych, które są używane do zastosowań z wałami obrotowymi lub liniowymi. Istnieje kilka różnych typów łożysk które można podzielić np. ze względu na rodzaj tarcia: łożyska cierne tj. łożyska stałe, łożyska dzielone, łożyska samonastawne, łożyska regulowane ślizgowe. Aby zminimalizować tarcie w łożysku stosuje się łożyska z właściwościami tocznymi tj: łożyska kulkowe (jednorzędowe, dwurzędowe, skośne, wzdłużne), wałeczkowe (samonastawne, stożkowe, igiełkowe, walcowe, baryłkowe. Można również klasyfikować i dobierać łożyska pod względem obciążenia. Mamy wtedy do wyboru łożyska promieniowe, oporowe, obrotowe, ślizgowe. Na podstawie kształtu łożyska klasyfikuje się jako: łożyska o płaskim kształcie, okrągłe, cylindryczne. Nasi specjaliści pomagają w doborze najlepszych rozwiązań do potrzeb naszych klientów.
Zastosowania łożyskowe obejmują praktycznie każdą branżę, w której stosuje się ruchome komponenty i sprzęt. Na przykład:
Z definicji, trwałość łożyska to „okres pracy wyrażony w godzinach lub milionach obrotów przy danej prędkości obrotowej, obliczany do chwili wystąpienia pierwszych oznak zmęczenia materiału”. Ponieważ trwałość zależna jest od naturalnych procesów zużycia takich jak ścieranie czy zmęczenie materiału, a liczne badania wykazały, że zjawisko zmęczenia materiału przebiega w sposób nieregularny, stąd też określono pojęcie trwałości umownej i przyjęto za nią taką liczbę obrotów, jakie osiągnie bez objawów zmęczenia 90% badanych łożysk w określonych warunkach.