-
Zadzwoń
+48 781 470 153
-
Email
biuro@rend.pl
Pasy napędowe są używane od ponad 200 lat. Pierwsze pasy były płaskie i biegły na płaskich kołach pasowych. Później użyto liny bawełnianej lub konopnej z kołami pasowymi i rowkami w kształcie litery V, aby zmniejszyć napięcie pasa. Doprowadziło to do opracowania paska klinowego z wulkanizowanej gumy. Konieczność wyeliminowania zmian prędkości przyczyniła się do opracowania około 1950 roku pasów zębatych, a później do rozwoju materiałów elastomerowych wzmacnianych tkaniną.
Obecnie w przenoszeniu mocy nadal stosuje się pasy płaskie, klinowe i zębate. W porównaniu z innymi formami przenoszenia mocy, pasy zapewniają dobre połączenie elastyczności, niskich kosztów, prostej instalacji i konserwacji oraz minimalnych wymagań przestrzennych.
Pasy napędowe są przykładem elastycznego elementu maszyny służącym do przenoszenia mocy z jednego wału na drugi. Pasy to najtańszy sposób przenoszenia mocy a ich wybór zależy od;
Przekładnia pasowa gwarantuje spokojną, cichą i płynną pracę. Zaletą jest zdolność do łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia i tłumienie drgań. Napędy pasowe są prostą i ekonomiczną konstrukcją, która nie wymaga specjalnej obsługi i konserwacji. Pozwala to na redukcję kosztów eksploatacji. Zużyte pasy napędowe można szybko i łatwo wymienić bez przedłużania czasu postoju maszyny. Przekładnie pasowe pozwalają przenosić moc na znaczną odległość jednocześnie pochłaniając wstrząsy i tłumiąc wibracje. Nie przenoszą natomiast napędu w czasie krótkotrwałych przeciążeń, co zabezpiecza inne mechanizmy napędu przed nadmiernymi przeciążeniami a w efekcie ich uszkodzeniem. Te wysokowydaje napędy mechaniczne dają możliwość rozdziału mocy, czyli przenoszenia napędu z jednego wału na inne.
W przypadku napędów pasowych zasadniczo rozróżnia się napędy kształtowe, w których stosuje się paski zębate, oraz napędy pasowane na wcisk, w których stosuje się paski klinowe i wielorowkowe. W przypadku napędów pasowych przenoszenie mocy odbywa się na ogół z blokadą tarcia, tzn. moc jest przenoszona przez siły tarcia między kołem pasowym a paskiem i odwrotnie. Bardzo często stosuje się pasy płaskie lub klinowe. Wyjątkiem od przeniesienia napędu z blokadą cierną są paski zębate (pasy rozrządu), w których przeniesienie napędu odbywa się pozytywnie za pomocą zębów przyczepionych do paska, które zazębiają się w kole pasowym.